2.5 грн.

Феодорівська ікона Божої Матері Л11
10х12
Феодорівська-Костромська ікона Божої Матері написана євангелістом Лукою і близька за іконографією до Володимирської ікони Божої Матері.
Назву свою ікона отримала від великого князя Ярослава Всеволодовича (†1246), батька святого Олександра Невського, який носив у Святому Хрещенні ім'я Феодор — на честь святого Феодора Стратилата. Знайдена вона була, за переказами, його старшим братом, святим Юрієм Всеволодовичем († 1238, пам'ять 4 лютого), в Старої дерев'яної каплиці поблизу старовинного міста Городця — пізніше на тому місці був влаштований Городецький Феодорівський монастир. Князь Ярослав-Феодор, що став після загибелі в битві з татарами на Сіті святого Юрія великим князем Володимирським, в наступному, 1239 році урочисто переніс його мощі з Ростова в Успенський собор Володимира, а залишилася від брата іконою благословив свого Сина, святого Олександра Невського, який вступив в тому ж році в шлюб з Полоцької княжною Брячиславою.
Ярослав-Феодор залишив значну про себе пам'ять в російській історії. З ним, продовжувачем славних традицій дядька — святого Андрія Боголюбського (пам'ять 4 липня) і батька — Всеволода Велике Гніздо, пов'язані майже всі найбільш значні події в історії Русі першої половини XIII століття. Йому дісталася у спадок Русь, спалена і розграбована в 1237-1238 рр.татарами. Він підняв її з попелу, відбудував і прикрасив містами, святими обителями і храмами. Їм були відновлені спустошені ворогом міста Поволжя: Кашин, Углич, Ярославль, Кострома, Городець. Церква Феодора Стратилата в Костромі і Феодорівський монастир поблизу Городця засновані ним на честь свого Ангела. Всього вісім років стояв він у годувала великого князювання, але за цей час він зумів направити країну по єдино вірному в той час шляху — військово-політичної рівноваги із Золотою Ордою на Сході і активного протистояння католицькій Європі на заході. Найближчим сподвижником і продовжувачем його державної справи був син, Святий Олександр Невський.
Чудотворна Феодорівська ікона Божої Матері-благословення отця-постійно перебувала при Святому Олександрі, була його моленим чином. Після його смерті (святий князь помер 14 листопада 1263 року в Городці, в заснованому батьком монастирі) ікона, в пам'ять про нього, була взята його молодшим братом Василем.
Василь Ярославич був "мізинним", тобто молодшим (восьмим), сином Ярослава Всеволодовича. У 1246 році після смерті батька (князь був отруєний в столиці Монголії — Каракорумі), п'яти років від роду, він став князем Костромського уділу — найменш значного у володіннях його батька. Але в 1272 році Бог судив йому стати великим князем Володимирським. Чотири роки його великого князювання (1272-1276) заповнені звичайними для того часу князівськими міжусобними лайками. Кілька років вів він війну за Новгород з непокірним племінником Димитрієм Олександровичем. Тому, ставши великим князем, Василь не поїхав до Володимира, а залишився під захистом чудотворної ікони в Костромі, вважаючи це місце більш надійним на випадок нових усобиць.
Довелося йому захищати Русь і від зовнішніх ворогів. У 1272 році при черговому татарському набігу російське військо виступило з Костроми їм назустріч. За прикладом Діда, святого Андрія Боголюбського, який брав з собою в походи чудотворну Володимирську ікону Божої Матері, князь Василь рушив у бій з чудотворною іконою Феодорівської. Яскраві промені виходили від святого образу, потрапляючи ворогів; татари були розгромлені і вигнані з російської землі.
Літописи розповідають, що великий князь Василь мав особливу любов до Церкви і духовенства. Після мученицької загибелі при штурмі татарами Володимира 4 лютого 1238 єпископа Володимирського Митрофана довгі роки Володимирська єпархія залишалася вдовствующей. Це засмучувало великого князя Василя. У 1274 році за його участю відбувся у Володимирі великий Церковний Собор. Безпосереднім приводом його стала хіротонія в єпископа Володимирського святителя Серапіона (†1275, пам'ять 12 липня), з Печерських ігуменів, митрополитом Кирилом III (†1282) і собором російських Святителів. Зміст соборних діянь було дуже широко-це був перший Собор в Російській Церкві з часу монгольської навали. Багато накопичилося проблем і негараздів в церковному житті, Російська Церква тільки-тільки оговтувалася від спіткало її лиха. Але головним завданням було відродження російської церковної писемності-відновлення традицій давньоруського»Княжого будови". Без книг неможливо було б рятівне діяння Церкви, вони потрібні були і для богослужіння, і для проповідництва, і для келійного напоумлення ченців, і для домашнього читання віруючих. Працями митрополита Кирила, російських єпископів і монастирських ченців-книжників це завдання, найважливіша для подальшого християнського Просвітництва Русі, була успішно виконана. Собор прийняв нову редакцію Кормчої книги-основного канонічного кодексу православного церковного життя.
У 1276 році князь Василь завершив свій життєвий шлях, найважливіші віхи якого були осінені благословенням Феодорівської ікони Божої Матері. Він помер в Костромі і там же знайшов місце останнього спочинку. Свята ікона перебувала з тих пір в костромському соборі святого Феодора Стратилата.
Відновлення пам'яті Феодорівської ікони Божої Матері і широке поширення її шанування по всій Росії пов'язано з подіями початку XVII століття — припиненням Смутного часу. У 1613 році чудотворною Феодорівською іконою з Костромського собору був благословенний при обранні на царство Михайло Романов. На згадку про цю історичну подію було встановлено повсюдне святкування іконі Феодорівської Богоматері 14 березня. З'явилися численні списки з Костромської Феодорівської ікони, один з перших був замовлений і принесений до Москви матір'ю царя Михайла — черницею Марфою. З другої половини XVII століття набувають поширення ікони Феодорівської Божої Матері з клеймами, що зображують події з історії чудотворного образу.
У 1670 році ієродиякон Костромського Іпатіївського монастиря Лонгін написав «Сказання про явище і чудеса Феодорівської ікони Богоматері в Костромі». Не всі містяться в ній відомості збігаються з викладеними вище, у народній пам'яті, своя хронологія, свої закони.
Феодорівська ікона-двостороння. На зворотному боці-образ святої великомучениці Параскеви, зображеної в багатому княжому вбранні. Припускають, що поява образу Параскеви на звороті ікони пов'язано з дружиною святого Олександра Невського.